بشر پیوسته در آرزوی یک زندگی اجتماعی سعادت بخش بود و از روزی که بر روی زمین قرار گرفت به امید رسیدن به چنین روزی قدم برداشت و اگر تحقق زندگی سعادت بخش امکان نداشت، هرگز چنین آرزو و امیدی را در خود و ذهنش پرورش نمی داد .
«مهدویت»؛ یعنى، امیدوارى به آینده‌اى روشن، پیام رهایى بخش به بشر سرخورده و ستم دیده و اینکه روزى یک مرد الهى خواهد آمد و آنچه مردم بدان امید دارند، یقیناً برآورده خواهدکرد.

و اتفاقا دشمن از همین روزنه امید به نفع خود استفاده می کند.و چنین القاء می کند که باید برای تحقق این امید از کوشش وفعالیت باز ایستاد، یا آنچنان این مسئله بزرگ و پر اهمیت را با نظریه های مختلف و فرعی کم اهمیت جلوه می دهد که انسان به نبود چنین اعتقادی عادت می کند .

شناخت و اعتقاد به امام زمان«علیه السلام» مانع از همکارى شخص معتقد، با ستمگران و ظالمان مى‌شود و در برابر حکومت‌‌هاى فاسد تا حد توان پایدارى مى‌کند؛ چون او منتظر امامى است که هرگز با ظلم و ستم سازش نکرده؛ بلکه براى عدالت‌گسترى قیام خواهد کرد.

اعتقاد به وجود مصلح جهانى ـ یا «فوتوریسم»1 ـ همیشه ما را در عرصه‌هاى مختلف مبارزات اجتماعى حمایت خواهد کرد، زیرا اگر واقعاً معتقد به امام زمان«علیه السلام» باشیم، خواهیم دید که همواره یک پشتیبان نیرومندى ما را درکارهاى اجتماعى، یارى مى‌کند. بدون تردید نتیجه اعتقاد به امام زمان «علیه السلام» این نیست که ما از تمامى کوشش‌هاى اجتماعى دست برداریم و درگوشه‌اى نشسته و انجام همه کارها را به ظهور امام زمان«علیه السلام» حواله کنیم! اصولاً حضرت ولى عصر«علیه السلام» از چنین افراد عاطل و باطلى که صبح مى‌کنند و به امور مسلمین اهتمام نمى‌ورزند، بیزار است.

و یک فرد مسلمان معتقد، همواره در کوشش و فعالیت است و براى خدا کار مى‌کند و به زندگى (فردى و اجتماعى خود) خوشبین و امیدوار است و همیشه منتظر تعمیم عدالت و امنیت، بسط عدل و داد، آزادى و برادرى و برابرى و توسعه گزاره‌هاى دینى بر اساس توحید بوده و براى آنها تلاش مى‌کند.2

شخص مسلمان، باور قطعى دارد که تنها نظام اجتماعى عادلانه ـ که به تمام خواست‌هاى مشروع بشرى پاسخ داده و منصفانه‌ترین قوانین را براى انسان‌ها آماده کرده است ـ نظام حکومتى اسلام و قانون الهى قرآن است و زیباترین آن در عصر ظهور حضرت ولى عصر«علیه السلام» تحقق خواهد یافت و این، یعنى امید، نشاط و زندگى.

ماربین فیسلوف و مستشرق آلمانى در کتاب خود درباره فوتوریسم شیعه مى‌گوید:«از جمله مسائل اجتماعى بسیار مهم که همیشه (مى‌تواند) موجب امیدوارى و رستگارى (باشد) همانا اعتقاد به وجود حجّت عصر و انتظار او است. چون معتقدات مذهبى از ملل شرق زمین تا دو قرن دیگر، کاملاً اثرات خود را خواهد بخشید و مى‌توان گفت که در این مدت و با این همه جمعیّت و اسباب طبیعى، شیعه پیشرفت محیّرالعقولى نموده و از حیث عده و نیرو و قدرت، مقام اول را حائز خواهد شد. و حتى اگر آثار معتقدات مذهبى از بین برود، شیعه داراى آن سرمایه‌اى خواهد بود که ماوراى قواى طبیعیه و عارضیه، شوکت و اقتدار و قوت و حکومت خود را در عالم نگه دارد».3

بنابراین اعتقاد به وجود مقدس مهدى موعود ـ ارواحنا فداه ـ امید را در دل‌ها زنده‌ مى‌کند. هیچ وقت انسانى که معتقد به این اصل است، ناامید نمى‌شود؛  چون مى‌داند یک پایان روشن حتمى وجود دارد.... و سعى مى‌کند که خودش را به آن برساند.4و از حرکت نمى‌ایستد و در برابر ناملایمات و سختى‌ها تن به شکست نمى‌دهد. این بزرگ‌ترین ره آرود اجتماعى براى بشر در پرتو اعتقاد به«مهدویت» است.

آن کس که منتظر مصلح است، در اصلاح خود مى‌کوشد تا براى جامعه ایمانى عنصرى مفید، مؤثر و کار آمد باشد؛ بلکه براى اصلاح دیگران هم تلاش مى‌کند. به این شکل اجتماع به سوى خوبى‌ها و ارزش‌ها پیش مى‌رود. «اجتماع منتظر» جامعه‌اى هدف دار و ارزشى است و این از برکات شناخت عمیق نسبت به امام زمان است.

پاورقی:

1.یعنى اعتقاد به دورة آخر الزمان و انتظار ظهور منجى و مصلح جهانى بزرگ. براى بیشتر ر.ک: سیدهادى خسروشاهى، مصلح جهانى و مهدى موعود از دیدگاه اهل سنت، ص 55.
2. سید هادى خسرو شاهى، مصلح جهانى و مهدى موعود از دیدگاه اهل سنت، ص 76.
3. سید هادى خسروشاهى، مصلح جهانى و مهدى موعود از دیدگاه اهل سنت، ص 77 به نقل از رولیسیون بزرگ یا سیاست الحسینیه، فصل 7، صص49 و 50 تحت عنوان : فلسفه مذهب شیعه.
4  . مقام معظم رهبرى، (رسالت 26 / 9 / 76 ).





طبقه بندی: فتنه های آخر الزمان، 
برچسب ها: عدالت گستری، اجتماع منتظر، مصلح جهانی، حکومت های فاسد، مهدویت،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 7 مهر 1390 توسط حسن گندمکار
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic