تبلیغات
طلبه جوان - مسئله ی نیابت در زمان غیبت

از زمانى که امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از دیده ‏ها پنهان شده و در پس پرده غیبت زندگى خود را شروع کرده است، انبوهى از پرسش‌ها، پیرامون مسائل غیبت مطرح شده است که بسیارى از آنها از یک پیشینه دیرینه‏ اى برخوردار است، به گونه‏ اى که بسیارى از این سؤال‌‌ها در نوشته‏ هاى نویسندگان کتاب‌هاى مربوط به امام زمان(علیه السلام)
در قرن چهارم و پنجم اسلامى مطرح گردیده و علما پاسخ‌هاى مناسبى به آن داده‏ اند.
از جمله پرسش‌هاى رایج درباره امام زمان(علیه السلام) این است که:
ـ در دوران غیبت که آن جمال الهى از دیدگان ما ناپیداست نحوه بهره بردن ما از آن حضرت چگونه است؟

همچنانکه غیبت، به دو مرحله تقسیم مى شد، نیابت و مقام نمایندگی حضرت نیز دوگونه است ؛ یعنى داراى دو مرحله است:
 
 1- نیابت خاصه که مربوط به دوران غیبت صغرى است.
2- نیابت عامه که مربوط به دوران غیبت کبرى است و به فقهاى جامع الشرایط اختصاص دارد.
 
در نیابت نوع اول، حضرت افراد خاصی را نماینده خود قرار داده بود که بااسم و رسم، آنها را معرفى نموده، و هر کدام را به وسیله نایب پیش از آن به مردم شناسانده بود. اما در نیابت عامه، بر اساس یک ضابطه کلى و معین که امام خود به دست داده بود، این مقام و این نیابت به وسیله خود حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عالمان واجد شرایط تفویض شده است و ازمیان فقها هر فردى که آن ضابطه را از همه جهت و در همه ابعاد دارا باشد یعنی فقیه عادل مدیر مدبر باشد، به عنوان«ولی فقیه» نایب امام شناخته مى شود، و از سوی حضرت، اداره امور جامعه اسلامی را برعهده می گیرند.
 
خود حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) این مسؤلیت خطیر را به عهده فقهاگذاشته و مردم را به اطاعت از آنان فرا خوانده است از حضرت نقل شده است که: واما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الى رواه حدیثنا فانهم حجتى علیکم وانا حجة الله علیهم.  در حوادث و رخدادهایى که واقع مى شود به روایت کنندگان حدیث ما رجوع کنید که آنان حجت من بر شمایند، و من حجت خدا بر آنانیم.
از امام صادق علیه السلام نقل شده که آن حضرت در ضمن حدیثى فرمود: واما من کان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا اهواه مطیعا لامرمولاه فللعوام ان یقلدوه.  هر یک از فقها که مراتب نفسش دینش و مخالف هوى و هوسش و مطیع فرمان مولایش باشد بر عوام ، لازم است که از او پیروی کنند. بدین ترتیب امور مسلمین در زمان غیبت کبرى به دست «ولى فقیه» قرار داده شده است که با نظر او باید انجام شود و همگان تابع تصمیمات مرجعیت و زعامت رسمی دینی یعنی؛ ولی فقیه، باشد.

پاورقی

1-  محاسن برقی، ج1، ص1، الفصول العشره، ص10، الغیبه طوسی، ص291.
2- الاحتجاج، ج2، ص264، بحار الانوار، ج2، ص88.
 




طبقه بندی: برداشت های غلط،  فتنه های آخر الزمان، 
برچسب ها: پرسش های رایج، جمال الهی، ولی فقیه، نیابت عامه، مرجعیت، غیبت کبری،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 22 شهریور 1390 توسط حسن گندمکار
نمایش نظرات 1 تا 30