در مطلب قبلی کشتارها هنگام ظهور را بررسی کردیم در این مطلب به وقت این کشتارها می پردازیم  با توجه به روایات ائمه معصومین علیهم السلام متوجه خواهیم شد که جهان کمی قبل از ظهور شاهد جنگ های خونین خواهد بود.
 و بخاطر همین  می توان گفت که مردم با مشاهده و مواجهه با این جنگ ها به استقبال مصلحی عالمی خواهند رفت، و حضرت نیز از این موقعیت استفاده کرده و با کمترین استقامتی از طرف مخالفین خود و ظالمین، عالم را فتح خواهد کرد.
امام صادق علیه السلام فرمود: «لا یکون هذا الأمر حتی یذهب ثلث الناس. فقیل له: اذا ذهب ثلث الناس فما یبقی؟ فقال علیه السلام: أما ترضون أن تکونوا الثلث الباقی؟.»(1)؛ «این امر - قیام امام زمان علیه السلام- واقع نمی شود تا این که دو سوم مردم از بین بروند. راوی می گوید: به حضرت عرض کردم: اگر دو سوم مردم از بین بروند، چه کسی باقی می ماند؟ حضرت فرمود: «آیا راضی و خرسند نمی شوید که شما از یک سوم باقی مانده باشید.
زراره می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: آیا ندای آسمانی حقیقت دارد؟ فرمود: «ای والله حتی یسمعه کلّ قوم بلسانهم. و قال علیه السلام: لا یکون هذا الأمر حتی یذهب تسعه أعشار الناس»؛(2) «آری به خدا سوگند، چنان است که هر قومی با زبان خودشان آن را می شنوند. آن حضرت فرمود: «این امر محقق نمی شود تا این که نه دهم مردم از میان بروند.
سلیمان بن خالد می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که می فرمود: «قدم القائم موتتان: موت أحمر و موت أبیض حتی یذهب من کلّ سبعه خمسه: الموت الأحمر، السیف، و الموت الأبیض: الطاعون»(3)؛ «قبل از قیام قائم دو نوع مرگ رخ می دهد، مرگ سرخ و مرگ سپید، تا این که از هر هفت نفر پنج نفر از بین برود. مرگ سرخ با شمشیر و مرگ سپید با طاعون است.
با ملاحظه ی این احادیث و احادیث دیگر پی خواهیم برد که حجم وسیعی از کشتارها و خونریزی ها مربوط به دوران پیش از قیام حضرت مهدی علیه السلام و قبل از ندای آسمانی است.
گرچه برخی از روایات نیز از مجعولات و اسرائیلیات بوده و با اهداف و انگیزه های خاصی مانند خدشه دار کردن چهره ی نهضت جهانی و حکومت حضرت مهدی علیه السلام و یا توجیه کشتارها در فتوحات و... وارد کتاب های روایی شده و کشتارهای زیادی را به امام زمان علیه السلام نسبت داده است.
و نیز یک سری از آنها مرسل و مرفوعه است و مشکل سندی دارد. همانند روایتی را که فضل بن شاذان مرفوعاً از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت فرمود: « یقتل القآئم علیه السلام حتی یبلغ السوق. فیقول له رجل من ولد أبیه...»(4)؛ «حضرت قائم علیه السلام آن قدر از انسان ها را می کشد که تا ساق پا را خون فرا می گیرد، تا آن که شخصی از فرزندان پدرش به او اعتراض شدید می کند...».
البته همچنان که اشاره شد این حدیث مرفوعه بوده و مشکل سندی دارد. و از طرفی محتوا و دلالتش ناتمام است، زیرا ممکن است که «سوق» که در روایت آمده مقصود ازآن نام شهر یا محلی همانند «سوق الاهواز» باشد. خصوصاً آن که در حدیث مذکور سخن از خون به میان نیامده است. لذا چنین به نظر می رسد که «سوق» محل و مکان مخصوص باشد.
و نیز برخی از روایات به جهات دیگری ضعف سند دارد: در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمود: «... و به حدی از ظالمان را خواهد کشت که جاهلان می گویند: اگر این مرد از ذریه ی محمد بود ترحم می کرد.
ولی این روایت از حیث سند مورد اشکال است؛ زیرا در سند آن احمد بن عثمان آدمی است که مجهول می باشد.(5)
زرّ بن حبیش می گوید: از علی علیه السلام شنیدم که می فرمود: «خداوند به واسطه مردی از ما فتنه ها و آشوب ها را برطرف می سازد و آنان - فتنه گران- را خوار و ذلیل می گرداند و بر آنان جز شمشیر وارد نمی کند. شمشیر بر دوش نهاده و هشت ماه به شدت مبارزه می کند تا این که می گویند: به خدا سوگند این از فرزندان فاطمه نیست، اگر از فرزندان فاطمه بود به ما رحم می کرد»(6)
و از عیسی بن خشاب نقل شده که به امام حسین بن علی علیه السلام عرض کردم: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: «لا، و لکن صاحب الأمر الطرید الشرید الموتور بأبیه المکی بعمه، یضع علی سیفه علی عاتقه ثمانیه أشهر»؛(7) «خیر، ولی صاحب امر رانده شده، دور افتاده، خونخواه پدرش و دارای کینه ی عمویش می باشد. شمشیرش را هشت ماه بر دوش خود می نهد.
و ابو بصیر نقل شده که فرمود: شنیدم که امام باقر علیه السلام می فرمود: «یضع السیف علی عاتقه ثمانیه أشهر هرجاً هرجاً حتی یرضی الله. فقلت: فکیف یعلم رضی الله؟ قال: یلقی الله فی قلبه الرحمه...»؛(8) «... شمشیر را هشت ماه بر دوش خود می نهد و به شدت مبارزه می کند تا این که خداوند راضی شود. عرض کردم: چگونه رضایت خدا را می داند؟ فرمود: خداوند در دل ایشان رحمت قرار می دهد.
این روایت از حیث سند ضعیف هستند، زیرا در سند اول و دوم عمر بن قیس و عیسی بن خشاب وجود دارند که هر دو مجعولند.
و در سند روایت سوم ابن ابی حمزه واقع شده که او هم مورد تضعیف قرار گرفته است.
از طرفی دیگر ممکن است که مقصود از این احادیث، مدت عملیات تهاجمی لشکریان حضرت باشد که در طول هشت ماه ادامه می یابد.
این نکته نیز قابل توجه است که کاری بس عظیم که حضرت انجام می دهد یعنی همان گسترش حکومت عدل جهانی در سطح کره روی زمین اقتضای چنین قتل و کشتاری گرچه در حدی محدود را دارد، زیرا با قیام حضرت هرگز ستمگران ساکت نخواهند بود، ولی این کشتارها را در مقابل قیام ها و نهضت های دیگر که ملاحظه می کنیم چندان قابل توجه نیست.

پی نوشتها:

1- کمال الدین، ج2، ص655 و656. باب57، ح29.
2- الغیبه نعمانی، ص274، باب14، ح54.
3- کمال الدین، ج2، ص655، باب 57، ح27.
4- بحارالانوار، ج52، ص387، باب 27، ح 203.
5- مستدرک علم رجال الحدیث، ج1، ص365.
6- کنزالعمال، ج1، ص589.
7- کمال الدین، ج1، ص318، باب، 30، ح5.
8- الغیبه، نعمانی، ص164.





طبقه بندی: برداشت های غلط،  فتنه های آخر الزمان، 
برچسب ها: مرگ سرخ و مرگ سپید، مجعولات و اسرائیلیات، ندای آسمانی، ساق پا، شمشیر بر دوش،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ جمعه 11 شهریور 1390 توسط حسن گندمکار
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic